۲ یا چند راه افزایش خلاقیت و داشتن رفتار بهتر
بهمن ۱۸, ۱۳۹۹
خواب کافی و خوب صحبت کردن
بهمن ۱۸, ۱۳۹۹

۲ ویدئو چگونه طرز برخورد داشته باشیم ؟

چگونه طرز برخورد داشته باشیم ؟

درس طرز برخورد در مقابل طرز برخورد یا چگونه طرز برخورد داشته باشیم از اصول مقدماتی اداب معاشرت است

دانش آموزان باید بتوانند با دانستن معنا و دلیل تقلید طرز برخورد اماده مباحث اداب معاشرت نیز شوند

ویدئو اول :

play-sharp-fill

دانلود ویدئو اول 

 

play-sharp-fill

دانلود ویدئو دوم 

 

دانش آموزان عزیز لطفا موارد زیر را جهت طرز برخورد خوب از یاد نبرید :

 

– خودت را معرفی کن؛ اول قدم این است که در هر دیدار خود را به کسی که ملاقات می‌کنی معرفی کنی، اگر چه از تو نخواهد.

– زمینه های مشترک را در نظر بگیر؛ در ارتباط با دیگران در جستجوی زمینه های مشترک باشیم، سعی کنیم در ارتباطمان بیشتر نکات مشترک و مشابه را بیابیم.

– شنونده خوبی باش؛ گوش کردن به سخن دیگری موجب می شود تا در نهایت آرامش، منویات واقعی قلبی و احساسات خود را با ما در میان بگذارد و برایمان احترام قائل شود و آماده شنیدن نظرات ما شود.

– شخصیت افراد را در نظر بگیر؛ باید ببینیم طرف مقابل چه شخصیتی دارد، برونگراست یا درونگرا، برای صمیمیت با درونگرایان باید ببینیم چه ارزشهای برای آنها اهمیت دارد و بعد بکوشیم تا با توجه به چارچوبهای ذهنی شان با آنها رفتار کنیم و برای همراهی با برونگرایان به آنها نشان دهیم که آنچه می گویند و عمل می کنند با رفتار مردم هماهنگ است.

– دیدگاه و نظرت را بر دیگران تحمیل نکن؛ از جمله اموری که منجر به نفرت می‌شود، تلاش برای تحمیل نظریات خود بر دیگران و دخالت در امور شخصی‌ آنهاست.

– احساسات خود را بیان کن: با احساس خود صادق و رو راست باشیم. سعی کنیم مشکلات زندگی و احساساتی را که داریم، با همسر و یا طرف مقابل خود در میان بگذاریم حتی اگر گمان کنیم که باعث ناراحتی آنها می شود.

– زیاد انتقاد نکن؛ نقد زیاد اطرافیان تلاش ما برای کسب دوستی آنها را بی اثر می کند، هر کس را زیاد مورد انتقاد قرار دهیم از وضعیت خویش دفاع خواهد کرد و به تمام قوت می‌کوشد تا حق بودن خود و خطاکاری ما را به اثبات برساند؛ پس انتقاد زیاد باعث کبر و غرور و خودنمایی شده و منجر به ایجاد احساس منفی نسبت به فرد منتقد می‌شود.

– همدل وهمدرد باش؛ سعی کنیم با دیگران احساس مشترک داشته باشیم. شادی و غم آنها را شادی و غم خود به حساب آوریم.

– با هر کس طوری برخورد کن که دوست داری با تو برخورد نماید؛ این توصیه مشهور امیرالمومنین حضرت علی (ع) است.

– موقعیت شناس باش؛ یاد بگیریم که چه موقع شوخ طبع و چه وقت جدی باشیم، هیچگاه طرف مقابلمان را دست نیندازیم، ازگفتن جملات و کلماتی که بار اخلاقی و فرهنگی مناسبی ندارند خودداری نماییم.

– عبوس و روترش نباش؛ “زدن لبخند بر برادرت صدقه است”. رسول گرامی اسلام (ص) اینگونه ما را تعلیم داده است. ترشرویی علت اصلی نفرت و دشمنی است.

– صریح و صادق باش؛ سعی کنیم در روابط با دیگران صریح وصادق باشیم، در گفته های خود صریح وصمیمی باشیم و از هر نوع ابهامی اجتناب کنیم، چون اگر منظور خود را با صراحت بیان نکنیم طرف مقابل ما به اشتباه می افتد و به حدس وگمان متوسل می شود و از واقعیت دور می گردد.

– به شیوه درست مخالفت کن؛ یاد بگیریم که چگونه بدون بحث وجدلهای مخرب، مخالفت خود را نشان دهیم، جرو بحثها غالبا با بلند کردن صدا، دادو فریاد، خشم وغضب همراه است .

– قول و عملت یکی باشد؛ سعی کنیم قول و عملمان یکی باشد. هنگامی که خودمان برای گفته های خود ارزش قایل نیستیم ، چه انتظاری می توان داشت که دیگران سخنان ما را محترم بشمارند.

– تاثیر معذرت خواهی را فراموش نکن؛ اسلام به ما آموخته که از برادران خود در موقع لزوم معذرت خواهی کنیم.

 

حامد پناهنده
حامد پناهنده
حامد پناهنده هستم، علاقه مند به هنر و رسانه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *